فواید سونا برای سلامتی

سونا یکی از قدیمی ‌ترین حمام‌ های سنتی بوده که به صورت تقریبی در ۳۰۰۰ سال پیش از آن به عنوان درمان و تسکین درد استفاده می‌کردند. امروزه سونا خشک را یکی از نوآورانه ‌ترین حمام‌ های درمانی می‌دانند، که پزشکان و طب سنتی آن‌ها را برای تسکین بسیاری از دردها و مشکلات تنفسی تجویز می‌کنند.

سونا یک اتاق کوچک سر پوشیده است که درجه دمای داخل آن بین ۷۰ الی ۱۰۰ درجه سانتیگراد است که به صورت دستی تنظیم می‌شود. جالب است بدانید که در برخی مواقع افرادی که از سونا برای سلامتی استفاده می‌کنند بالغ بر یک لیتر تعریق داشته‌اند و در اذهان عمومی سموم بدن خود را دفع کرده‌اند. اما هیچ شواهد علمی بر دفع سموم از طریق تعریق در سونا وجود ندارد.

همچنین: بهترین مربی شنا

ویژگی‌ های سونا برای سلامتی و تناسب اندام

از مهم ترین ویژگی‌ های سونا برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که به همین دلیل امروز در افکار اکثر افراد سونا نوعی درمان و باعث حذف سموم می‌شود:

  • تسکین دردهای عضلانی
  • سلامت قلب و عروق
  • رفع مشکلات پوستی
  • رفع بیماری‌ های آسم
  • کاهش استرس و اضطراب

در صورتی که سونا خشک به صورت استاندارد و اصولی انجام نشود می‌تواند باعث رخ دادن اتفاق ‌های بسیار سهمگین و جبران ناپذیر شود. لذا حتماً در میزان دمای سونا احتیاط و دقت بالایی داشته باشید و از ورود افراد باردار و دارای بیماری های قلبی و فشارخون جلوگیری شود.

فواید سونا

خطرات سونا

با توجه به آن که سونا جزو حمام ‌های سنتی کم خطر است اما در صورتی که احتیاط لازم انجام نشود می‌تواند منجر به اتفاقات شدید شوید که در این بخش به آن پرداخته شده است:

  • خطر فشار خون؛ به دلیل بالا بودن دمای سونا امکان بالا رفتن فشار خون وجود دارد. لذا افرادی که دچار فشار خون هستند با تجویز پزشک این حمام را انجام دهند.
  • با توجه به آن که انجام حمام سونا برای افراد باعث تعریق بسیار می‌شود امکان از دست دادن آب بدن وجود دارد. لذا پس از آن نوشیدن ۲ الی ۴ لیوان آب فراموش نشود.
  • افرادی که دچار مشکلات کلیوی و قلبی هستند از انجام سونا پرهیز کنند مگر با تجویز پزشک.
  • احتمال سرگیجه و حالت تهوع برای برخی از افرادی که از سونا استفاده می‌کنند وجود دارد.

پس از انجام سونا حدالامکان از ورود به استخر آب سرد جلوگیری کنید و تا جای ممکن از آب و مایعات استفاده شود تا آب از دست رفته بازگردد.

همچنین: آموزش شنا کرال سینه

آیا کالری سوزی در زمان انجام سونا واقعیت دارد؟

بسیاری از افراد معتقد هستند که سونا می‌تواند در کالری ‌سوزی تاثیرگذار باشد اما جالب است بدانید که انجام سونا هیچ ربطی به لاغری و کالری سوزی ندارد. به دلیل آن که پس از سونا افراد تعریق بسیار انجام می‌دهند به میزان اندکی وزن آن ها کاهش می‌یابد. اما وزن کاهش یافته شامل چربی و کالری سوزی نمی‌شود بلکه به دلیل از دست رفتن مایعات و آب بدن شاهد کاهش وزن هستیم.

اقدامات و موارد حائز اهمیت در هنگام استفاده از سونا خشک

  • میزان استفاده از سونا خشک را به صورت تدریجی بیش‌تر کنید. در ابتدا ۵ الی ۱۰ دقیقه و پس از آن که بدن به گرما عادت کرد می‌توان به ۲۰ دقیقه افزایش داد.
  • به دلیل تعریق بسیار مایعات بدن از دست رفته است. لذا توصیه می‌شود پس از انجام سونا استفاده از مایعات و آب را فراموش نکنید.
  • افرادی که دچار شرایط خاص همچون فشار خون پایین و بالا و زنان باردار استفاده از سونا را تنها می‌توانند با تجویز پزشک انجام دهند.
  • استفاده کودکان زیر ۶ سال از سونا مجاز نیست و توصیه می‌شود که کودکان بالای ۶ سال تنها ۱۵ دقیقه از سونای خشک استفاده کنند.

انجام اقدامات گفته شده و رعایت موارد می‌تواند تاثیر بسیاری در ایجاد خطرات جبران ناپذیر داشته باشد. با انتخاب آکادمی باتیس سوییم می‌توانید آموزش شنا را به صورت اصولی و استاندارد داشته باشید.

کلام آخر

پس از انجام سونا خشک حتماً از ۲ الی ۴ لیوان آب استفاده کنید تا از خطرات و کم آبی بدن جلوگیری شود. سونا خشک در کشور فنلاند شناخته و سپس به سایر کشورها انتقال داده شده است. اکنون در ایران در بسیاری از منازل شاهد سونا خشک‌ هایی هستیم که افراد از آن ها استفاده دائمی دارند. اما جالب است بدانید که استفاده همیشگی و به مدت طولانی از سونا خشک منجر به مشکلات پوستی خواهد شد. لذا حتماً طبق برنامه و صلاحدیدهای پزشکی از سونا خشک استفاده کنید.