فواید ورزش شنا برای کودکان

والدین اغلب این سؤال را مطرح می‌کنند که بهترین زمان برای فرستادن فرزندشان به استخر چه زمانی است؟ بهترین زمان وقتی است که استخر مناسب خود را پیدا می‌کنید. هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد. البته ما مربیان باتیس توصیه می‌کنیم فرزندتان را تا 7 سالگی به شنا بفرستید. ما در این مطلب به فواید ورزش شنا برای کودکان نگاهی خواهیم داشت.

بررسی مزایای ورزش شنا برای کودکان

در تابستان‌ها کودکان معمولاً برای بازی و سرگرمی یا صرفاً شرکت در یک کلاس تابستانی به استخر شنا می‌روند و به آموزش شنا کرال پشت یا انواع دیگر مشغول می‌شوند. امروز می‌خواهیم در مورد فواید ورزش شنا صحبت کنیم تا نگاهی بیشتر از یک تفریح آبی به آن داشته باشید.

شنا باعث رشد عضلات می‌شود

در دوره تولد تا 2 سالگی، کودک حدود 20 سانتی متر رشد می‌کند. از 3 تا 7 سالگی، سرعت رشد کاهش می‌یابد؛ اما کودک همچنان حدود 4 سانتی متر افزایش می‌یابد. تصور کنید بدن چقدر تلاش می‌کند تا به سرعت با تغییرات بدن سازگار شود.
عضلات باید از افزایش وزن حمایت کنند. ماهیچه‌ها سیگنال‌ های جدیدی را از مغز دریافت می‌کنند تا اندام‌ها را هماهنگ کنند و اتصالات عصبی جدید ایجاد می‌شود. از این گذشته، کودک اهداف جدیدی برای حرکت دارد. دیگر فقط بلند شدن و راه رفتن نیست؛ بلکه خزیدن زیر تخت، مخفی کاری، تلاش برای حرکت دوچرخه و غیره است. عضلات برای حفظ این سرعت رشد و حرکت به قدرت نیاز دارند.

شنای پروانه و دیگر تکنیک‌ها برای یک کودک زیر 7 سال به رشد ماهیچه ای قابل توجه کمک می‌کند. اکثر عضلات اسکلتی به طور فعال کار می‌کنند. بار روی گروه‌ های عضلانی فردی به طور مساوی توزیع می‌شود و شرایط مطلوب برای کار آن ها ایجاد می‌شود و اگر ماهیچه‌ها قوی باشند، بدن از نشستن پشت میز در سال ‌های مدرسه رنج نمی‌برد.

شنا برای کودکان

شنا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

دلیل دیگر برای استخر رفتن قبل از مدرسه تقویت سیستم ایمنی بدن است. فکر نکنید آب گرم استخر و هوای گرم کمکی به سفت شدن بدن نمی‌کند. علاوه بر این، شنا با فشار بر عضلات و سیستم قلبی عروقی سلامت کودک را تقویت می‌کند. مقاومت کلی بدن افزایش می‌یابد، استقامت افزایش می‌یابد، حرکات بهبود می‌یابد و سیستم عصبی تقویت می‌شود.

در نهایت خواب قوی‌تر می‌شود و اشتها بهبود می‌یابد. ورزش منظم باعث رشد و تقویت بافت استخوانی می‌شود. اگر به طور منظم شنا کنید، کمتر بیمار می‌شوید.

شنا بر رشد مغز تأثیر می‌گذارد

پوست انسان بزرگ‌ترین اندام حسی است. سیستم حسی چیست؟ این یک سیستم پیچیده متشکل از اندام‌ های حسی، مسیرها و ناحیه‌ای از قشر مغز است که در آن اطلاعات دریافتی از حواس پردازش می‌شود. ما اطلاعات بیشتری از هیچ عضوی جز از طریق پوست دریافت نخواهیم کرد.

هنگام شنا کردن در استخر، کودک اطلاعات زیادی را فقط از تماس با محیط دریافت می‌کند. چگالی هوا به طور قابل ‌توجهی کمتر از آب است و تأثیر آن بر بدن کودک در آب کمتر است. او حداقل جریان، حباب، تماس با یک جسم زیر آب، وزوز گوش هنگام غواصی و غیره را حس می‌کند. این تشکیل بافت عصبی و یک عامل ضروری در رشد مغز است.
شنا ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد. این باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود که نه تنها بر وضعیت جسمی و سلامتی، بلکه بر روان کودک نیز تأثیر می‌گذارد. شنا به مغز کمک می‌کند تا خود را با اکسیژن غنی کند و قدرت جدیدی به دست آورد.

شنا با استرس مبارزه می‌کند

زندگی بدون استرس غیرممکن است؛ اما برای کنار آمدن با آن باید به روان خود کمک کنید. استراحت به موقع، تمرینات تنفسی، تغذیه مناسب، ویتامین‌ها و پیاده‌روی در هوای تازه به کاهش استرس کمک می‌کنند. دانش‌آموز نمی‌تواند همه این ها را به تنهایی سازماندهی کند؛ بنابراین والدین باید یاد بگیرند که چگونه به فرزند خود کمک کنند تا قبل از مدرسه با نگرانی‌ها و استرس کنار بیاید.

شنای قورباغه یا تکنیک ‌های دیگر می‌تواند به کاهش استرس در کودکان کمک کند. شنا علاوه بر اینکه در سطح فیزیکی با استرس مبارزه می‌کند (تنظیم قند، اشباع اکسیژن، تولید اندروفین)، در سطح ذهنی نیز کمک می نماید.

سخن پایانی

شنا کردن به شما آرامش می‌دهد، عزت نفس افزایش می‌یابد و حتی نتایج مثبت کوچک در آموزش روی اعتماد به نفس تأثیر می‌گذارد. شنا افکار منفی را از شما دور می‌کند و به تثبیت وضعیت درونی شما کمک می‌کند.