رژیم غذایی شناگران چگونه باید باشد؟

ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم. در یونان باستان، مردم فهمیدند که تغذیه تا حد زیادی سلامت و تندرستی فرد را تعیین می‌کند. آنچه می‌خورید، زمانی که می‌خورید و چقدر می‌خورید تأثیر زیادی بر نتایج شما در ورزش دارد. شنا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این مقاله از آکادمی باتیس که مهارت ‌های شنای قورباغه، شنای کرال پشت و… را آموزش می‌دهد به شما کمک می‌کنیم تا دانش خود را در مورد تغذیه منظم کنید و بفهمید که چگونه به عنوان یک شناگر بهترین غذا را بخورید.

مهم‌ترین توصیه‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم مخصوص شناگران

اگر شنا می‌کنید و به تغذیه خود نیز اهمیت می‌دهید، ما از شما می‌خواهیم تا به این توصیه‌ها دقت کنید.

استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی

امروزه هزاران قرص و مخلوط مختلف حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بازار وجود دارد. از این هزاران مورد، فقط تعداد کمی ‌از آن ها حداقل نیمی ‌از نتایجی را که وعده داده‌اند نشان می‌دهند. در واقع، هیچ مطالعه‌ای از اثرات مفید مستقیم ویتامین‌ها و مواد معدنی بر عملکرد ورزشی حمایت نمی‌کند.

در طول فعالیت بدنی فعال، ایمنی بدن ما کاهش می‌یابد. ویتامینC، روی و D می‌تواند به شناگر که به طور فعال تمرین می‌کند کمک کند تا سطح بالایی از ایمنی را حفظ کند که به جلوگیری از ابتلا به بیماری ‌های غیرضروری که می‌تواند شما را برای مدتی از روند تمرین منحرف کند، کمک خواهد کرد.

حذف نوشیدنی ‌های ورزشی

امروزه می‌توانید بیش از صد نوشیدنی ورزشی پیدا کنید که وعده می‌دهند شما را با قدرت باورنکردنی خود یاری کنند. برخی از آن ها راهی عالی برای دوباره پر کردن سطح انرژی بلافاصله پس از تمرین هستند. می‌توانید این نوشیدنی‌ها را در یک بطری مناسب برای تمرین همراه خود ببرید.

بقیه نوشیدنی‌ها چیزی نیست جز یک ترفند بازاریابی هوشمندانه، نوشابه ‌های معمولی حاوی قند زیاد و فواید کمی برای ورزش. اگر مقدار کل قند موجود در نوشیدنی بیش از10٪  باشد، می‌توانید با خیال راحت به دنبال گزینه دیگری باشید. اگر نوشیدنی مناسب پیدا نکردید، نگران نباشید. آب ساده نیز یک انتخاب عالی برای بازگرداندن هیدراتاسیون به بدن است.

داشتن تغذیه مکمل

تحقیقات زیادی در مورد این که چگونه غذا می‌تواند به شما در بهبودی پس از ورزش کمک کند، انجام شده است. این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که مصرف پروتئین در ترکیب با کربوهیدرات بلافاصله پس از تمرین یا شنا راهی عالی برای ریکاوری است.

یک ایده عالی برای ریکاوری این است که بلافاصله پس از ورزش، غذاهایی حاوی 15 تا 50 گرم کربوهیدرات و 10 تا 20 گرم پروتئین مصرف کنید. یکی از ترکیبات ممکن یک نوشیدنی ورزشی، یک تکه میوه و یک نوار پروتئینی یا مقداری شیک پروتئینی است. مهم ترین عامل زمان است.

رژیم غذایی شناگران

رژیم غذایی قبل از شنا

در اینجا چند اصل وجود دارد که باید هنگام غذا خوردن قبل از شنا رعایت کنید:

  • استفاده از غذای سبک مانند میوه‌ها، ماست‌ها، غلات سبک، غلات (مثلاً جو دوسر)
  • غذا باید انرژی‌زا باشد؛ مانند غذاهای سبک، سالم و تازه که به شما احساس انرژی می‌دهد.
  • استفاده از وعده‌ های کوچک که شکم خود را پر نکنید.
  • وعده‌ های غذایی باید کوچک و سبک باشند و پس ازصرف غذا احساس گرسنگی کمی ‌داشته باشید.
  • غذای ساده را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب و فراوری شده خودداری کنید.رژیم غذایی خود را ساده، تازه و سبک نگه دارید.
  • شناگران برتر دوست دارند در روز مسابقه احساس سبکی داشته باشند.از مصرف غذاهای سنگین خودداری کنید. پنکیک و بیکن سرخ شده ممکن است خوشمزه باشند؛ اما به شما کمک نمی‌کنند سریع‌تر شنا کنید.

رژیم غذایی بعد از شنا

تأکید در تغذیه بعد از شنا باید بر بازیابی بدن شما باشد. عادت پیروی از این اصول را در هنگام مصرف غذا بعد از شنا ایجاد کنید. بهبودی و آمادگی برای شنای بعدی ضروری است. آب یک عنصر ضروری برای بسیاری از فرایندهای بدن است که به شما امکان می‌دهد سریع‌تر شنا کنید. این ماده حیات‌بخش تولید انرژی، تنفس، گردش خون و تعریق را تسهیل می‌کند. حتی اگر ۲ درصد از وزن خود را در آب کم کنید، حفظ قدرت، سرعت و فرم مناسب بسیار دشوارتر خواهد بود.

سخن پایانی

در آکادمی شنای باتیس که اصلاح تکنیک شنا و شنای پروانه در آن به شما آموزش داده می‌شود، توصیه شده است که زیاد درگیر «رژیم غذایی ورزشکاران» نشوید و غذاهایی که دوست دارید را از خود دریغ نکنید. امروزه غذا فقط برای بازگرداندن ذخایر بدن نیست. تغذیه مناسب را رعایت کنید. تعادل کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، محتوای چربی، شکر و نمک کمتر بخورید و آب بیشتری بنوشید.