شنا و تأثیر آن بر سلامت مغز

سلامت مغز یکی از مهم‌ترین عواملی است که با گذشت سن باید آن را جدی گرفت. اگر قصد دارید علاوه بر حفظ تناسب اندام، مغز سالم و جوانی داشته باشید باید همواره ورزش را جدی بگیرید. یکی از ورزش ‌های رایج و مفیدی که بر سلامت مغز تاثیر مثبتی داشته است شنا نام دارد. این ورزش آبی در بهبود عملکرد شناختی، تقویت حافظه و بهبود خلاقیت و افزایش تمرکز تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد. علاوه بر آن انجام حرکات شنا نه تنها موجب تناسب اندام بلکه بهبود عملکرد مغزی، سلامت عصبی، سلامت مغز و  بهبود استرس و افسردگی را به ارمغان می‌آورد. اگر قصد دارید که با این ورزش آبی بیشتر آشنا شوید و از فواید مهم آن که بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارد آشنا شوید کافیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. علاوه بر موارد گفته شده از خدمات ارائه شده توسط سایت باتیس سوییم هم مطلع شوید.

مهم ترین مزیت های شنا کردن

  • تقویت سیستم عصبی
  • بهبود عملکرد شناختی
  • ایجاد حس آرامش و تازگی
  • افزایش جریان خون به مغز
  • ایجاد خواب راحت و با آرامش
  • خواب عمیق‌تر و آرامش بخش‌تر
  • رفع حس اضطراب و افسردگی
  • افزایش سلامت و تندرستی مغز

با توجه به آن که شنا در یک مکان پر از آب با دمای متناسب انجام می‌شود، نوعی حس خنکی و تازگی به انسان می‌بخشد. بدون شک علاوه بر ایجاد تناسب اندام و تندرستی باعث ایجاد انرژی شاد و مثبت در انسان خواهد شد. در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه‌ای آموزش شنا در اصفهان را از مربیان متخصص و حرفه‌ای داشته باشید کافی است که بر روی لینک سایت باتیس سوییم کلیک کنید.

فواید شنا بر تمرکز و سلامت مغز

  • افزایش جریان خون به مغز: هر نوع ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون خواهد شد. این موضوع سبب بهبود عملکرد مغزی، تغذیه بهتر مغز و اکسیژن رسانی و مواد غذایی لازم برای سلول‌ های عصبی می شود. در انتها باعث بهبود تمرکز محافظه و توانایی ‌های شناختی دیگر می‌شود.
  • تقویت ساختار مغزی: ورزش باعث افزایش حجم هیپوکامپوس می‌شود که بخشی است که ارتباط مستقیمی با حافظه دارد. بنابراین انجام ورزش شنا باعث تقویت ساختار مغز خواهد شد.
  • افزایش عوامل شناختی مثبت: آزمایش‌ها نشان داده است که شنا و ورزش ‌های این چنینی باعث آزاد شدن هورمون‌ های خوشحالی همچون اندورفین می‌شود، که این هورمون به کاهش افسردگی و اضطراب و در مقابل افزایش شادابی و حس زنده بودن کمک بسزایی می‌کند.
  • مقابله با بیماری‌ های مغزی: فعالیت بدنی منجر به تقویت شبکه ‌های سازماندهی و عصبی می‌شود و به همین ترتیب بیماری ‌های مغزی از جمله آلزایمر، اختلالات حافظه، پارکینسون را کاهش داده و باعث افزایش مقاومت مغز در برابر بیماری‌ های گفته شده می‌شود.

نه تنها ورزش شنا بلکه تمامی ورزش ‌هایی که موجب فعالیت بدنی می‌شود علاوه بر بهبود سلامت عمومی بدن به سلامت مغز کمک بسزایی می‌کند. در صورتی که قصد بهره‌ برداری منظم از تاثیرات گفته شده دارید کافی است که ورزش شنا و ورزش ‌های این چنینی را به صورت مداوم و مکرر انجام دهید و سبک زندگی خود را به سوی سلامتی تغییر دهید.

شنا و تأثیر آن بر سلامت مغز

تاثیرات مثبت شنا کردن بر مغز

  • افزایش عملکرد شناختی
  • کاهش استرس و افسردگی
  • تاثیر مثبت بر خواب شبانه
  • تاثیر مثبت بر سلامت عصبی

موارد ذکر شده از جمله عوامل موثری است که پس از انجام ورزش شنا شاهد آن خواهیم بود. در صورتی که شنا در یک مرکز معتبر و بهداشتی و زیر نظر افراد خبره و کار بلد انجام شود، بدون شک تاثیرات مثبت بسیاری را شاهد خواهید بود. اگر قصد دارید که با آموزش متخصصان و مربیان، شنای حرفه‌ای را یاد بگیرید و به آموزش شنا کرال پشت بپردازید و چند سال دیگر یک مربی شنای کار بلد شوید، تنها کافی است که به سایت باتیس سوییم  مراجعه کنید و با کارشناسان و مشاوران این مرکز مشاوره‌ای داشته باشید.

اثرات شنا بر مفاصل

با توجه به آن که شنا باعث افزایش کارکرد ماهیچه‌ها می‌شود، دردهای مفاصل را تسکین داده و از شدت آن به صورت قابل توجهی می کاهد. به دلیل آن که در زمان شنا هیچ نوع فشاری از سوی زمین وجود ندارد مفاصل از فشار و کشیدگی در امان خواهند بود. در نتیجه قدرت بدنی شناگر به ویژه در ناحیه نیم تنه افزایش چشم گیری خواهد داشت. انجام شنا برای افرادی که از کمردرد مزمن رنج می‌برند بسیار پیشنهاد می‌شود. اما باید مطلع باشید که انجام شنا توسط این افراد باید زیر نظر متخصصان و مربیان حرفه‌ای انجام شود تا حرکات به صورت کاملاً صحیح انجام شود تا اندک اندک موجب کاهش و از بین رفتن درد شود.

شنا ورزشی است که تمامی اندام و اعضا را به حرکت در می‌آورد. همین امر موجب می‌شود تا افرادی که دارای محدودیت سیستم عضلانی اسکلتی یا وزنی هستند و یا از آرتروز رنج می‌برند با انجام شنای اصولی درد و کشیدگی را برای همیشه از بین ببرند و بدنی سالم و تندرست داشته باشند.

تاثیرات شنا کردن بر هیجان و اضطراب

آب دارای خاصیت ماساژ دهندگی است و در مقابل باعث ایجاد آرامش و تمدد اعصاب می‌شود. بنابراین انجام شنا برای افرادی که عصبی و تحریک پذیر هستند موجب کاهش اضطراب و هیجان شده و استرس آنها را بهبود می‌یابد. در ادامه باید بگوییم که شنا در افزایش اعتماد به نفس و کاهش آثار زیانبار استرس تاثیر بسیار مثبت داشته است. اگر قصد دارید که در یک محیطی بهداشتی و توسعه دیده و زیر نظر متخصصان دوره دیده و حرفه‌ای آموزش شنای حرفه‌ای را تجربه کنید، کافیست که به سایت باتیس سوییم مراجعه کنید. جهت انجام آب درمانی ، آموزش شنای قورباغه و یا تمرینات مربیگری نجات قریق کافیست به سایت باتیس سوییم مراجعه کنید و از مشاوران و کارشناسان حاضر در این مجموعه دریافت راهنمایی و مشاوره کنید.

کلام آخر

در این مقاله به شنا و تاثیرات آن بر سلامت مغز پرداختیم که با مطالعه دقیق آن می‌توانید اطلاعات مفید و جامعی در این رابطه کسب کنید. شنا یکی از ورزش‌ های جذابی است که حتی در کتاب قرآن، آموزش آن توصیه شده است. سایت ‌های معتبر و بزرگی وجود دارند که به صورت حضوری به آموزش شنا در کلیه سنین می‌پردازند. سایت بزرگ باتیس سوییم با آموزش انواع شنا به صورت تخصصی و حرفه‌ای با قیمت متناسب و زیر نظر مربیان حرفه‌ای بسیاری از افراد مبتدی کم سن و سال را به شناگری حرفه‌ای تبدیل کرده‌اند. اگر قصد دارید که شما یک شناگر حرفه‌ای و متخصص شوید با کلیک بر روی لینک سایت باتیس سوییم وارد این سایت شوید و از متخصصان و مربیان حرفه‌ای آن بهرمند شوید.